donderdag 1 maart 2012

De Lalaloopsy jurk

Herken je dat, dat je bepaalde dingen graag zou willen uitproberen? Je hebt een idee om iets te maken, je ziet het in gedachten al voor je en kan soms nergens anders aan denken.
In mijn hoofd komen en zitten regelmatig een heleboel ideeën. En die moet ik dan gewoon uitvoeren om weer een beetje lucht en ruimte in mijn hoofd te krijgen.

Een van die ideeën is het maken van poppenkleertjes. In eerste instantie wilde ik dat doen van een bestaand patroon, maar toen die niet beschikbaar bleek voor de pop van mijn dochter, heb ik het idee losgelaten. Een aantal weken geleden kreeg mijn dochter voor haar verjaardag Lalaloopsy poppetjes, waarvan ook twee grote versies. Wat een geweldige poppen zijn dat! Ik ben er zelf ook helemaal weg van, zeker omdat gesuggereerd wordt dat ze gemaakt zijn van stof, knopen, lintjes enz. En ze van die leuke vrolijke kleurtjes een een leuke uitstraling hebben. Helemaal mijn ding!
Elk pop heeft een eigen naam, "geboortedatum" en karakter.
Een selectie: Pepper Pots 'n Pans, Berry Jars 'n Jams, Coral Seashells, Suzette la Sweet, Peanut Big Top, Crumbs Sugar Cookie, enz (zie ook Lalaloopsy.com)

Voor deze poppen wilde ik graag een kledingstuk maken, en na het bestuderen van de kleertjes die ze aanhadden, vond ik dat me dat ook moest lukken.
Ik ben gek op het thema aardbeien. En ik vond dit ook een zeer geschikte inspriratiebron om een jurkje voor Anna's Lalaloopsy van te maken.

Ik had ergens nog een patroontje liggen van een balletpakje van vilt. In mijn beleving moest dat al aardig in de richting komen van de maat van de pop. Helaas bleek bij het passen dat het veel te klein en te krap was. Ik heb het patroontje dus moeten aanpassen, zodat het bovenstuk van de jurk dat wel paste.



Vervolgens stof uitgezocht die bij het thema paste. Voor het jurkje heb ik de volgende stof gebruikt:  rood/roze gestippelde stof, groene vilt, hardroze en witte tule en rood/wit golvend band/lint.






Ik ben aan de slag gegaan met het patroontje en besefte dat ik een tijd geleden ook al eens een soortgelijk jurkje gemaakt had uit een boek: Tilda's Summertime. De werkwijze voor die jurk heb ik gebruikt als richtlijn voor het in elkaar zetten van het Lalaloopsy jurkje.
Al vrij snel was het bovenstukje klaar.

En het paste zowaar (want in een beginstadium kleun ik echt wel vaak mis):

Vervolgens het ik het onderstuk van de rok gemaakt. Ik wilde graag het kroontje van een aardbei terug laten komen, dus dat heb ik uit groen vilt geknipt. Wel een gepuzzel en passen en meten om de juiste lengte van de stof te knippen. In het eindresultaat bleek een strookje te kort, maar ach dat is weer een leer voor de volgende keer....






En zie hier........het eindresultaat......... : de aardbeien Lalaloopsy jurk!


6 opmerkingen:

  1. leuk, ik ben 12 en ga een lalaloopsy kopen en dit is een leuk idee om meer kleding te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk! :) ik ga een poging doen voor mijn dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi ik ben een jongen van 13 en ik ben dol op lalaloopsy poppen (heb er 13) . Ook ben ik dol op naaien met mijn naaimachine dus dit is echt iets voor mij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super leuk ik heb zelf ook een lalaloopsy pop ik ga ook een poging doen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk!
    Ik heb ook al verschillende dingetjes geprobeerd (haken, vilt). Kleertjes zijn moeilijk te verkrijgen voor Lalaloopsy, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen