zaterdag 10 maart 2012

Schilderen met naald en draad.

Afgelopen dinsdag heb ik weer een nieuw onderdeel gekocht voor mijn naaimachine, een stopvoet. Dit geweldige onderdeel had ik gezien in een naaiboek en ik zag er zoveel mogelijkheden in dat ik die natuurlijk wilde hebben. Het fijne aan een stopvoet is, dat je uit de vrije hand kunt naaien en je 'werk' alle kanten op kan sturen tijdens het naaien. 

Voor ik er mijn eigen dingen mee ga maken, wilde ik eerst kijken wat de mogelijkheden waren. In het begin voelde het nog vreemd. Ik was inmiddels zo gewend aan de vaste richting waarin ik normaal gesproken naai, dat het even stunten was. Uiteindelijk besloot ik gewoon iets gericht te gaan maken. 
De illustraties van Fiep Westendorp, vond ik, lenen zich goed voor deze manier van werken.

Ik heb eerst het figuurtje in grote lijnen overgetrokken op papier en vervolgens met een soort carbonpapier voor stof overgebracht op wit katoen.

En daarna.....nou ja, gewoon beginnen dacht ik. Het gezicht en de armpjes zijn gemaakt met een zigzagsteek en het haar met een stiksteek. Doordat je je werk dus heen en weer kunt halen, krijg je een een soort getekend effect.

En het uiteindelijke resultaat:


.....weer een klein kunstwerkje geboren.





1 opmerking: