maandag 9 april 2012

Prentenboek: Spikkeltje

Vol goede moed was ik begonnen, maar de moed zakt me in de schoenen. Het prentenboek dat ik wil maken..... Ik wil het nog steeds, heus waar, maar ik krijg het gevoel dat alles bij elkaar genomen nog een beetje te veel is van het goede. Het is echt leuk hoor om te experimenteren met stof, verf en andere materialen en daar een boom van te maken, zoals ik bezig was, maar ik heb besloten toch maar eerst een bestaand verhaal of sprookje te nemen. Toen ik net bedacht had dat ik een verhaal wil illustreren ben ik op zoek gegaan naar sprookjes en verhalen die ik nog niet kende. Voornamelijk ook, omdat ik daar goed mijn eigen voorstelling bij kan maken. Iemand vertelde me van een sprookje van Annie M.G. Schmidt, waar ik, ondanks dat ik leerkracht ben op een basisschool, nog nooit van gehoord had. Het sprookje heet "Spikkeltje" en gaat over een koning en koningin die graag een kindje willen. Van de heks die in hun tuin woont krijgen ze een ei, dat de koningin uit moet broeden en waar dan een kindje uitkomt. Ik vond het sprookje ook op een site met allerlei sprookjes, verhalen en sagen uit verschillende landen: De volksverhalen Almanak (http://www.beleven.org/verhalen/).
Overigens een echte aanrader als je van sprookjes en verhalen houdt.
Dat wordt het dan, Spikkeltje. Ik ga het verhaal nog niet met je delen, tenzij je het kent of het zelf gaat opzoeken, ik zou zeggen, laat je verrassen.

Ik zal beginnen met het kiezen van een aantal delen van het verhaal dat ik wil illustreren. Vervolgens ga ik per stukje tekst een aantal kleine schetsen en tekeningen maken (met de bijbehorende 'studies' naar en ideeontwikkelingen hoe bepaalde dingen eruit zien) tot ik de juiste compositie heb. Pas wanneer ik dat gedaan heb, kan ik plaatje voor plaatje bij de tekst in definitieve versie gaan maken. Zo, nu heb ik tenminste een plan, een doel, een weg waarlangs ik de stappen kan gaan lopen. Dat geeft wat meer houvast.

Ondertussen ben ik natuurlijk ook nog bezig met al mijn andere opdrachtjes en experimentjes en werk ik ook nog een aantal dagen per week voor de klas..... Hmmm, genoeg te doen dus. Ik heb er zin in en ik heb nu zeker het gevoel dat ik op de goede weg zit...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten