woensdag 22 augustus 2012

Mixed Media

Al weer een hele tijd geleden meldde ik dat ik een prentenboek wilde maken. Via mijn Blog kreeg ik een reactie van iemand die sprookjes aan het schrijven is met de vraag of ik illustraties wil verzorgen. Eerst vond ik het heel eng, voelde een bepaalde (tijds)druk, waar ik eigenlijk geen zin in had. Bovendien ben ik dan ook weer onzeker over het feit of je dan wel voldoet aan iemands verwachtingen. Eigenlijk allemaal onzin en weer een teken dat ik die lat voor mezelf te hoog leg.
Gelukkig heb ik het even los kunnen laten en langzaam maar zeker merk ik dat ik, in mijn zoektocht iets gevonden heb dat wel bij me past.
Ik heb namelijk al weer een tijdje het gevoel dat het voor mij niet alleen verven of alleen naaien of alleen tekenen of alleen knippen en plakken is. Ik wil me niet beperken (en beperkt voelen). Gaandeweg kwam ik uit bij de term 'mixed media' en dat is precies waarvan ik denk YES!
Op internet via google, maar via you tube is er van alles over te vinden. Eigenlijk komt het op het volgende neer:

"Gemende techniek (Engels: mixed media) is een begrip uit de beeldende kunsten, dat refereert aan een kunstinstallatie, bestaande uit meer dan 1 kunstmedium. Het is letterlijk een mix van allerlei media." (zoals bijv. houtskool, acrylverf, foto's lijm, papier, gesso, inkt, stempels, enz...).

Deze techniek zie je overigen tegenwoordig ook vaak bij 'art journaling'.

"Een art journal is een visueel dagboek, een plek waar je kunt spelen, experimenteren, verbeelden, herinneren, nieuwe technieken proberen en je dagelijks leven documenteren met meer dan woorden alleen. Je schrijft nog steeds, maar je maakt ook schetsen, voegt foto's toe of maakt complete collages. Met recepten, krantenknipsels, recensies van concerten, lijstjes van televisieprogramma's....eigenlijk alles wat 'zichtbaar' is."

Als een soort oefening en ter voorbereiding op de prenten die ik wil gaan maken ben ik vandaag begonnen in een fotoboekje met de eerste pagina.

Mixed Media: scheuren, plakken, acrylverf, Mod Podge, stempels (kalligrafie)vulpen en stempelkussen.

Het leuke hiervan is dat niets fout is, als het niet naar je zin is ga je er met een medium weer overheen en je ziet er niets meer van. Iedereen kan het eigenlijk, dus echt een aanrader!

2 opmerkingen: