zaterdag 17 november 2012

Sinterklaas en Oma's Speculaas

Sinterklaas heeft weer voet gezet aan Nederlandse bodem. Een traditie die ik altijd met veel plezier beleef. Voor deze gelegenheid schreef ik op verzoek van mijn vriendin Wendy Schneijderberg een gastblog over dit onderwerp. Op Good Sweet Kind is deze te lezen.

Vorig jaar maakte ik van diverse viltpakketjes dingetjes die met Sinterklaas te maken hebben. Deze heb ik ook dit jaar weer in de vensterbank gezet.






Bij deze Sinterklaastijd horen natuurlijk warme chocolademelk en..... speculaas! Daarom hierbij het recept voor speculaas, die mijn oma altijd bakte!

Voor ongeveer 25 stukken speculaas heb je nodig:

-          450 gram zelfrijzend bakmeel

-          350 gram roomboter

-          225 gram licht bruine of witte basterdsuiker

-          1 zakje vanille suiker

-          1 mespunt zout

-          3 theelepels speculaaskruiden

-          Een zakje garneeramandelen

Verwarm de oven voor op 175 graden.

Doe alle ingrediënten in een kom en kneed met de hand of met een mixer met deeghaken een deegbal.

Rol de deegbal uit op een bakplaat met bakpapier. (Het hoeft niet helemaal tot de randen, want de speculaas loopt nog uit tijdens het bakken).

Bak de speculaas ongeveer 35 minuten bij 175 graden in het midden van de oven.

Haal de speculaas uit de oven als hij klaar is en wacht ongeveer 5 minuten. Snijd de speculaas in stukken als het nog zacht is. Laat de speculaas verder afkoelen.


Eet smakelijk en een fijne Sinterklaastijd!

1 opmerking:

  1. Het ziet er bij jullie thuis weer super gezellig uit! Heerlijk genieten van de Sinterklaastijd.

    BeantwoordenVerwijderen